reklama

Týždeň po...alebo informácie a dezinformácie

Vyše dvadsať rokov žijem na sídlisku v Devínskej Novej Vsi, kúsok od miesta, kde sa strieľalo. Už týždeň pozorne sledujem všetko, čo sa o tejto udalosti vysiela a píše v médiách - a nevychádzam z úžasu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (143)

Takú záplavu dezinformácií som ešte nevidela. Povestné Rádio Jerevan sa môže ísť tíško hanbiť do kúta pre neschopnosť v porovnaní s tým, čo produkovali niektoré médiá. Moja krehká dôvera v spravodajstvo dostala silný úder. Naivne som si myslela, že publikovať sa môže len to, čo majú novinári potvrdené z hodnoverného zdroja, ale zdá sa, že som sa hlboko mýlila. Najviac využívaným zdrojom informácií bola agentúra "Miestni obyvatelia povedali". A tak aj to spravodajstvo vyzeralo.

Nechcem teraz hovoriť o zmätočných informáciách ohľadne strelca i jeho obetí, zbraní či psychotestov a tak podobne. Chcem poukázať na jednu dezinformáciu, ktorá má medzinárodný dosah a významne ovplyvnila verejnú mienku a ktorú, žiaľ, prvotne potvrdili aj oficiálne zdroje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Iba niekoľko hodín po streľbe, keď ešte nebolo jasné takmer nič, sa rozšírila informácia, že došlo k vystrieľaniu rómskej rodiny. Kto s tým vlastne prišiel? Ak mali policajti problém s identifikáciou obetí, malo sa s tak citlivým vyhlásením radšej počkať. Nuž ale niekto sa unáhlil - a džin bol vypustený z fľaše.

A tak sa motív rasovej vraždy rozletel do sveta. O nešťastnej udalosti informovali významné médiá a všetky hovorili o tom, ako bola vystrieľaná početná rómska rodina. Ozvala sa aj mimovládna organizácia Ľudia proti rasizmu, ozývali sa pohoršené hlasy zo zahraničia. Suseda mi hovorila, že na ulici ju pristavila česky hovoriaca redaktorka - čo ale nemusí znamenať, že pracovala pre české médiá - a položila jej otázku, či sa tu takéto pogromy na Rómov dejú často...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My v Devínskej sme len nechápavo krútili hlavami. Vedeli sme, že stará pani ani jej dcéry neboli Rómky, veď na sídlisku ich poznal hádam každý, boli to známe postavy. Ale napriek tomu Slovensko dostalo biľag rasisitickej krajiny, kde poľujú na Rómov so samopalom v ruke a vyvražďujú celé rodiny...

Konečne v piatok (!) médiá uverejnili informáciu, že medzi obeťami streľby bol iba jeden Róm. Rasový motív teda už neprichádzal do úvahy - ale čuduj sa svete, nič sa nezmenilo. Komentátori naďalej rozvíjali úvahy o rasovom pozadí činu, kolegovia blogeri naďalej písali o neprispôsobivých Rómoch, v diskusiách naďalej na seba útočili bojové úderky rasistov a antirasistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sú fotografie obetí. Pozrite si dobre ich tváre:

Obrázok blogu

Tak čo ste videli? Rómov? Alebo bielych?
Ja som videla predovšetkým ľudí.

Nie je mi ľahostajné, čo sa hovorí a píše o krajine, v ktorej žijem. Je ťažké odstraňovať škody, ktoré napáchala ľudská hlúposť či nezodpovednosť tých, ktorí vypúšťajú neoverené informácie skôr, než ich majú potvrdené. Ja teraz nebudem hovoriť za nejakých anonymných miestnych obyvateľov, ale sama za seba. Chcela by som poopraviť aspoň niektoré z mnohých nepravdivých tvrdení, ktoré sa hojne vyskytovali v tlači. Ako príklad za všetky tuto

Tak teda: nie je pravda, že sa tu riešia rasové trenice. Nie je pravda, že pravá tvár nášho sídliska sú drogy, kriminalita a početná rómska komunita - mimochodom, rómskych rodín tu žije len zopár. Nie je pravda, že v DNV sa šíri rasová nenávisť. Nie je pravda, že...má to vôbec význam? Je to márny boj s veternými mlynmi - ale aspoň som sa o to pokúsila...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na miesto tragédie ľudia spontánne nosia kvety a hračky, zapaľujú sviečky. Je to snáď prejav nenávisti a neznášanlivosti? Pozrite si nasledujúce fotky. Sú aktuálne, urobené včera (nedeľa 5. 9.) na mieste streľby. Na stene ešte vidno stopy po guľkách. Dobre si ich pozrite a sami posúďte, či cítite nenávisť:

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Médiá sa odvolávajú na informácie od miestnych obyvateľov. Aj ja som miestny obyvateľ. Čo myslíte, budú citovať aj mňa?

Kristína Antálková

Kristína Antálková

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som taká,aká som. Ale som rada, že som. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu